Skip to main content

Help, mijn medewerker is ziek!

Laatst sprak ik met een ondernemer die een nieuwe medewerker in dienst wilde nemen, maar twijfelde. Hij twijfelde, omdat deze man ‘arbeidsgehandicapt’ is. Tegenwoordig noemen we dat niet meer zo, maar ik denk dat zo wel voor iedereen duidelijk is wat ik bedoel.

Wat er precies met de nieuwe medewerker was, weet ik niet, maar stel dat het iemand is die door een beroerte blijvend hersenletsel heeft opgelopen. De beste man in kwestie functioneert goed, kan het werk echt aan, alleen niet langer dan vijf uur per dag. Geen probleem, denk je misschien. Alleen is het risico dat juist deze medewerker ziek wordt, groter dat van een willekeurige andere medewerker. En geen enkele werkgever zit op ziek personeel te wachten.

No-riskpolis

Gelukkig is er een soort vangnet. De Ziektewet kent een zogenaamde ‘no-riskpolis’. De ondernemer waar ik mee sprak had daar nog nooit van gehoord en ik denk veel van jullie ook niet. Vandaar mijn uitleg hier.

Verleiden

Het doel van deze no-riskpolis is werkgevers te verleiden ‘arbeidsgehandicapten’ in dienst te nemen. Wanneer deze werknemer ziek wordt tijdens de eerste vijf jaar van zijn dienstverband, heeft hij recht op ziekengeld. De werkgever moet tijdens de periode van ziekte het loon doorbetalen aan de werknemer, maar kan het ziekengeld verrekenen met dat loon. Daarnaast heeft de werkgever het voordeel dat hij voor de betreffende werknemer korting kan krijgen op de te betalen premie.

Voorwaarden

De medewerker moet vóór het begin van zijn dienstverband wel aan één van de volgende voorwaarden voldoen:
De medewerker ontvangt een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA, WAO, WAZ of Wajong);
De medewerker is korter dan 5 jaar geleden afgewezen voor de WIA, omdat er sprake was van minder dan 35% arbeidsongeschiktheid bij een andere werkgever;
De medewerker had ooit een Wajong-uitkering;
De medewerker is bij de werkgever in dienst gebleven in een nieuwe functie (nieuw bedongen arbeid) na toekenning van de WIA;
De medewerker valt onder een van de doelgroepen van de banenafspraak.

Niet verplicht

De ondernemer/werkgever kan er soms lastig achter komen of zijn nieuwe medewerker ‘arbeidsgehandicapt’ is. Een medewerker hoeft dit bij zijn sollicitatie namelijk niet te vermelden. Ook niet als de werkgever hier uitdrukkelijk naar vraagt. Na afloop van de proeftijd is dit anders. Als de werkgever er dan om vraagt, moet de medewerker hem informeren over een eventuele ziekte of handicap.

Zoals je ziet is ook dit best ingewikkelde materie. Ben jij ondernemer en krijg je hiermee te maken? Ik beantwoord al jouw vragen! Je kunt telefonisch (0548 745 000) contact opnemen met Matthijs Knobben. Of stuur een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..